6 Sposobów, w jakie SEO eksperci używają ChatGPT w tej chwili

obraz5.png

Uważaj, Google. Na scenie wyszukiwarek pojawił się nowy gracz.

Nie ma wątpliwości, że słyszałeś to wcześniej, ale teraz to już na poważnie.

ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) to duży model uczenia się, skupiający się na języku.

Z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) i ogromnej ilości danych, może ona prowadzić z użytkownikami rozmowę, odpowiadać na dalsze pytania, przyznawać się do błędów, odrzucać nieodpowiednie prośby, a nawet kwestionować niepoprawne założenia.

Ten chatbot opracowany przez OpenAI nie jest bezpośrednim konkurentem Google, ale zmienia sposób, w jaki są wykonywane wyszukiwania. I to dramatycznie zmieni kształt optymalizacji wyszukiwarek.

W tym tekście zajmiemy się tą technologią i omówimy innowacyjne sposoby, w jakie przyszłościowe optymalizatory wyszukiwarek już jej używają, aby wykonywać swoje zadania.

Co możesz zrobić z ChatGPT?

Tylko zaczęliśmy korzystać z potencjału uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w SEO i marketingu.

ChatGPT jest zdolny do udziału w dyskusjach i odpowiadania na pytania w sposób bardzo zbliżony do ludzkiego.

Może pisać eseje, opowiadania fabularne, wiersze, a nawet teksty reklamowe - co wystarczy, aby zawodowi pisarze jak ja poczuli się trochę zaniepokojeni.

Może być używany do tworzenia treści wystarczająco dokładnych, że Departament Edukacji miasta Nowy Jork już zakazał jego używania z obawy przed oszustwami.

Ale oprócz treści ChatGPT jest wystarczająco inteligentny, aby mógł być używany do pisania opisów meta lub debugowania kodu. Aktualnie używanie go do kodowania jest długim procesem technicznym, ale wydaje się bezpieczne założyć, że będzie się to odbywało znacznie łatwiej, gdy model uczenia się będzie większy.

Może również zostać użyty jako asystent wyszukiwania, zapewniając odpowiedzi na zapytania w jasny i zwięzły sposób, aby oszczędzić użytkownikom przeszukiwanie wielu stron internetowych, aby znaleźć odpowiedzi na ich pytania.

Na przykład, jeśli szukasz przepisu na wołowinę Wellington, zamiast przeglądać dziesiątki stron z blogami i przewijając długą historię o tym, jak blogerka babcia kiedyś przygotowała danie dla Winstona Churchilla, ChatGPT przedstawia Ci listę składników i kroków przygotowania.

image6.png

Jako profesjonalista SEO, może to brzmieć trochę przerażająco.

Jednak dobrze jest przyjąć technologię sztucznej inteligencji zamiast się jej martwić.

Jest wiele sposobów, w jakie możesz go używać, aby zoptymalizować swoją pracę i uczynić powtarzalne zadania bardziej wydajnymi.

Spójrzmy, jak nowocześni specjaliści SEO już korzystają z ChatGPT.

Sposoby, w jakie specjaliści SEO już wykorzystują ChatGPT

1. Tworzenie zawartości

Tworzenie treści może być uciążliwe, zwłaszcza jeśli nie masz na stażu wykwalifikowanego (i pokornego) pisarza, takiego jak ja.

Czy ChatGPT może to zrobić dla ciebie? Cóż, może, ale powinieneś raczej unikać korzystania z niego do pisania stron internetowych i postów na blogach.

W 2022 roku, John Mueller - prawnik Google ds. wyszukiwania - powiedział jednoznacznie, że wyszukiwarka Google uważa treści tworzone przy pomocy sztucznej inteligencji za spam, naruszający wytyczne firmy.

Obecnie algorytmy Google mogą identyfikować i karać treści generowane przez sztuczną inteligencję, nawet te używające algorytmy antywykrywalności.

Zawsze powinieneś korzystać z ludzkiego nadzoru, gdy pracujesz z sztuczną inteligencją.

Jednak każdy może bezpiecznie korzystać z ChatGPT do tworzenia treści do postów na mediach społecznościowych, maili, copy na stronach docelowych dla PPC oraz nawet copy reklam. Może to być również wspaniałym narzędziem do burzy mózgów.

Zapytałem ChatGPT, "Co to jest SEO?"

obraz4.png

W odpowiedzi otrzymałem trzy dobrze napisane akapity, przedstawiające przegląd optymalizacji wyszukiwarek.

Dopóki jesteś ostrożny, ChatGPT może pomóc w uproszczeniu wielu powtarzalnych zadań dotyczących treści, takich jak wersje reklamowe, ale musisz zawsze  ostrożnie sprawdzać każdą wygenerowaną treść, ponieważ może zawierać nieścisłości.

2. Badanie i analiza słów kluczowych

Dobrze, więc nie chcesz ryzykować kar za użycie ChatGPT do tworzenia treści. To nie oznacza jednak, że nie możesz wykorzystać jego mocy jako części strategii treści.

ChatGPT sprawia, że badanie słów kluczowych jest praktycznie bezproblemowe.

Wszystko, co musisz zrobić, to otworzyć chatbota i wpisać kilka swoich docelowych słów kluczowych, a następnie poprosić o powiązane. ChatGPT wygeneruje listę powiązanych słów kluczowych na podstawie swojego zrozumienia wyników wyszukiwania.

Aby wypróbować tę funkcjonalność, przeszukałem listę słów kluczowych związanych z dostawcami oprogramowania bankowego.

Niedługo potem czatbot przedstawił mi listę słów kluczowych i fraz, które przy użyciu tradycyjnych metod badań słów kluczowych prawdopodobnie zajęłoby mi dużo więcej czasu.

obraz2.png

Możesz również użyć go do określania konkurencji dla różnych słów kluczowych.

Dla przykładu na wysokim poziomie, zapytałem, czy łatwiej jest zająć wysokie miejsce w rankingu dla "koszykówki" czy "siatki z sizalu". Już wiemy na to pytanie odpowiedź, ale miło było zobaczyć, jak czatbot ją potwierdza.

obraz3.png

3. Opracowywanie strategii treści

Dobrze, przyznam, że ten mnie zaskoczył. Nawet bym o nim nie pomyślał, gdybym nie zobaczył tego tweeta od Joe Speisera:

6/ Sporządź strategię marketingu treści

Jako przykład,

Zapytałem Chatbota o strategię treści dotyczących AI SaaS.

To dość podstawowe,
Ale możesz prosić Chat o wyjaśnienie każdego punktu, aż osiągniesz szczegółowy plan.

pic.twitter.com/QxcvKNHJNK

— Joe Speiser ⚡️ (@jspeiser) 2 stycznia 2023

Dokładnie. Możesz poprosić ChatGPT o opracowanie strategii marketingowej treści dla Ciebie.

Chociaż nie zwraca szczegółowych planów (choć prawdopodobnie można by o nie poprosić), to jednak zapewnia zestaw ogólnych taktyk dla treści związanych z określonym polem.

Jedno zastrzeżenie, które przychodzi na myśl przy stosowaniu strategii tworzenia treści za pomocą chatbota, to obawa, że Twoi najbliżsi konkurenci mogą zrobić to samo. W ten sposób wszyscy tworzycie niemal identyczne posty na blogach dotyczące "korzyści sztucznej inteligencji", "jak programy typu AI SaaS mogą poprawić wydajność", itd.

4. Lepsze zrozumienie intencji wyszukiwania

Według mnie, to jest najbardziej interesujący potencjał związany z SEO, który przedstawia ChatGPT - jego zdolność do zagłębiania się w zapytanie wyszukiwania i patrzenia poza słowa na cel wyszukiwania.

Tak, Google próbuje to robić i tak, znacznie poprawił się na przestrzeni istnienia wyszukiwarki - ale żeby cytować tweeta Keirana Flanagana, "Google bierze twoje zapytanie i próbuje na nie odpowiedzieć. ChatGPT bierze twoje zapytanie i często je usprawnia".

4/ Dodana Wartość:

W wielu przykładach ChatGPT udziela dodatkowych wskazówek, których poszukiwacz nie miał na uwadze

Google bierze twoje zapytanie i próbuje na nie odpowiedzieć

ChatGPT bierze twoje zapytanie i często je ulepsza

Świetnym przykładem jest wspaniałe badanie przeprowadzone przez @HelloSurgeAI pic.twitter.com/ZeDJGWP2VR

Kieran Flanagan 🤘 (@searchbrat) 3 stycznia 2023

Podczas gdy wersja beta tego chatbota jeszcze nie jest połączona z internetem, zdolność uczenia się ChatGPT pozwala mu na rozwijanie wykładniczo większego zrozumienia tego, czego dany użytkownik szuka, czasami nawet dostarczając informacji, których szukający nie wiedział, że poszukuje.

Jako profesjonalista SEO nie trzeba Ci mówić, że kształtując treść, aby lepiej odpowiadała na pytanie, zwiększysz swoją pozycję w rankingach. ChatGPT może Ci w tym pomóc.

5. Generowanie dobrych tytułów SEO

Zapytaj jakiegoś pisarza, a powie ci, że tytuły to jedne z najtrudniejszych rzeczy do napisania, szczególnie w celach SEO. Zbyt często kończą się one jako suchary typu "Jak Budować Backlinki" lub jakieś nudne odpowiedniki.

Aby nieco ożywić temat, poprosiłem ChatGPT o podanie mi listy tytułów dla strony o linkowaniu zwrotnym, a otrzymałem dziesięć opcji, z których wszystkie były bardziej interesujące niż mój prosty "jak to zrobić".

image1.png

6. Tworzenie i zarządzanie raportami analitycznymi

Dla wielu marketerów, raporty i arkusze kalkulacyjne są zmorą ich zawodowego istnienia. Jednak firmy potrzebują danych, które udowodnią, że twoje wysiłki przynoszą różnicę. Tutaj ChatGPT może być prawdziwym graczem zmieniającym zasady gry.

Ponadto, ta funkcjonalność może pomóc Ci zidentyfikować nowe możliwości pozycjonowania, których inaczej mógłbyś nie zauważyć.

Załóżmy, że chcesz napisać wyrażenia regularne do raportowania analitycznego, ale nie masz mocnego doświadczenia programistycznego. Na przykład, może chcesz filtrować raporty, używając konkretnych słów, aby zidentyfikować możliwości rozbudowy FAQ lub instrukcji.

ChatGPT pozwala każdemu, kto ma podstawową wiedzę na temat działania tych wyrażeń, użyć chatbota do automatycznego generowania listy.

Podobnie, jeśli rutynowo masz problemy z Excel lub Google Sheets (a kto ich nie ma?), ChatGPT może wyeliminować wiele bólu związanych z pisaniem formuł i analizą danych.

Mam tylko niewielkie pojęcie, jak sztuczna inteligencja może pomóc w tych procesach, ale jeśli chcesz uzyskać więcej informacji, ekspert od IT z Search Engine Journal, Vahan Petrosyan, napisał doskonały artykuł, który omawia te tematy bardziej szczegółowo.

AI Przedstawia odważny nowy świat dla SEO

ChatGPT to niezwykle imponujące narzędzie. Łatwo jest dać się ponieść ekscytacji tym, co oferuje i co może zrobić w przyszłości, zwłaszcza dla pozycjonowania w wyszukiwarkach.

Tylko z małym próbkowaniem omówionej powyżej funkcjonalności, możesz potencjalnie zaoszczędzić setki godzin każdego roku.

Jednakże, system ten ma swoje wady. Po pierwsze, aktualnie opiera się on na danych z 2021 roku, co oznacza, że nie jest w stanie dostarczyć żadnych informacji na temat bieżących wydarzeń.

Można przypuszczać, że późniejsza wersja czatbota rozwiąże ten problem, ale wciąż nie wiemy, jak długo zajmie sztucznej inteligencji uczenie się nowych wydarzeń i powiązywanie ich z innymi tematami.

Ponadto, nie jest to do końca 100% dokładne i bezstronne. W zależności od swoich danych wejściowych, może otrzymać i powtórzyć nieprawidłowe informacje, podczas gdy początkowy zbiór danych, na którym został wytrenowany, może być obciążony uprzedzeniami.

Ostatecznie, jako ktoś, kto dorastał oglądając filmy Terminator, zawsze martwię się, że ChatGPT stanie się samoświadomy i zniewoli ludzkość. Aby być po bezpiecznej stronie, skonfrontowałem się z nim bezpośrednio.

Przez podejrzanie długi czas "myślał", zanim zwrócił to poco na dogadująca odpowiedź:

obraz7.png

Ostateczna decyzja

ChatGPT jest świetny, a wszystkie znaki wskazują, że będzie tylko lepiej.

To pokazuje potencjał, aby przyspieszyć i zoptymalizować wyszukiwarkę internetową.

Musimy włożyć wszelkie wysiłki, aby nie połączyło się z arsenałem nuklearnym.

Tylko żartowałem... trochę.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej >>